TOP

KYBEZ

Black Friday, Cyber Monday … jsou to pouze přetvářky a faleš?

Autor obsahu – Klára Dubovecká

S již teď plně rozjetým Black Friday a Cyber Monday se každoroční fenomén online prodejů zvyšuje a s ním i aktivita kyberzločinců, kteří chtějí využít nejrušnějších nákupních dnů v roce. V tomto článku se podíváme na útoky, podvody spojené s nákupním šílenstvím těchto dnů a poradíme, jak se nestat obětí.

 

Falešné obchody

Výzkum společnosti Netcraft zjistil, že na konci října 2023 vzrostl počet falešných obchodů o 135 %. To je o 63 % více než v říjnu loňského roku, což znamená, že roční nárůst se za posledních 12 měsíců více než zdvojnásobil ve srovnání s již alarmujícím nárůstem v říjnu předchozího roku.

Falešné internetové obchody, které tvrdí, že nabízejí zboží s vysokými slevami, se buď vydávají za webové stránky luxusních značek, nebo za stránky známých prodejců. Tyto stránky jsou často zástěrkou pro získání platebních údajů (a dalších citlivých informací). Údaje, které kupující poskytnou, mohou být použity přímo nebo prodány dalším kyberzločincům. V takovém případě, pokud je zboží doručeno, což se obvykle nestane, je zboží s největší pravděpodobností padělané.

Tyto falešné maloobchodní stránky obsahují kopie autentických log, ochranných známek a produktů falešné stránky, aby byl podvod přesvědčivější, ale to není jediná technika, kterou kyberzločinci používají. Falešné maloobchodní stránky také hostují na podvodných doménách. Obvykle jde o registraci doménového jména, které se klamavě podobné jiné (obvykle dobře známé) organizaci. Cílem je opět oklamat uživatele, aby se domnívali, že komunikují s důvěryhodnou webovou stránkou.

Je třeba také poznamenat, že ne všechny falešné stránky jsou replikami dosud popsaných rozpoznatelných značek nebo internetových obchodů. Mnohé z nich jsou generické, neznačkové internetové obchody, přičemž pachatelé doufají, že nabízené obrovské slevy budou dostatečným lákadlem pro zákazníky, kteří hledají výhodnou koupi.

 

Jak rozpoznat falešný obchod a vyhnout se podvodu?

Níže uvádíme několik tipů, které můžete použít při nakupování na Black Friday nebo Cyber Monday. Odpovězte na následující otázky, které vám pomohou odhalit falešný obchod:

  1. Jsou ceny příliš výhodné na to, aby byly pravdivé? Falešné obchody často nabízejí extrémní slevy ve výši 50 až 95 % a uvádějí imaginární starou (nebo dokonce nadsazenou) sníženou cenu. To může být velmi dobrý signál u značek, které zřídkakdy nabízejí legitimní slevy.
  2. Uvádí stránka kontaktní údaje v podobě zeměpisné polohy nebo telefonního čísla? Jejich absence je jasným indikátorem nekalých úmyslů, stejně jako přítomnost obecného a šablonovitého obsahu v sekci „o nás“, která často obsahuje text, který by mohl být použit pro jakoukoli organizaci (Příklad: „Jsme hrdí na kvalitu a konzistenci produktů a služeb, které poskytujeme našim zákazníkům, a jsme tu proto, abychom vám poskytli vynikající zážitek z online nakupování“).
  3. Jak je web propagován? Falešné obchody často obsahují ikony sociálních sítí, ale buď neobsahují odkazy, nebo odkazují na podvodný profil.
  4. Jak profesionální je design stránek? Falešné stránky málokdy přesně kopírují značku; obvykle vkládají známé logo do předem připravené šablony, kterou si kyberzločinec vybral. Dalším ukazatelem je „nesoulad značek“, kdy (například) falešný obchod, který údajně prodává elektrotechnické zboží, obsahuje loga Nike.
  5. Má web pochybnou doménu? Falešné maloobchodní stránky často používají názvy domén, které jsou klamavě podobné známým značkám, což může být běžný překlep, přidání geografických atributů nebo pokus o oklamání přidáním fráze, jako je „výprodej“ nebo „sleva“, k legitimní značce.

 

Nejčastější podvody, na které je třeba si dát pozor:

  1. Smishing (falešné SMS) nebo Phishing (falešné e-maily)
  2. Podvody s doručováním.Klikněte zde pro potvrzení údajů o doručení <<odkaz zde>>
  3. Pokusili jsme se doručit vaši zásilku, ale nebyli jste doma.Klikněte zde a domluvte si jiný termín doručení <<otravný odkaz zde>>.
  4. Falešné potvrzení objednávky: S vaší objednávkou na Amazonu nastal problém. Klikněte zde, abyste problém vyřešili a vyhnuli se zpoždění <<vysvětlující odkaz zde>>.
  5. Vaše objednávka <<vložte produkt>> za 250 USD byla zrušena.Klikněte zde pro potvrzení vrácení peněz <<otravný odkaz zde>>.
  6. Falešné žádosti o dary od charitativních organizací Můžete dostávat sdělení, která se tváří jako od známých charitativních organizací a žádají o dary.
  7. Podvody s dárkovými kartami Pokud jste požádáni o zaplacení nákupu online pomocí dárkové karty, jedná se s velkou pravděpodobností o podvod.

 

Co dělat, když mě tyto černé dny podvedou?

Pokud vás tento Černý pátek podvedou nebo oklamou, neměli byste především panikařit. Jednoduše postupujte podle níže uvedených kroků, abyste se vyhnuli vážným osobním a/nebo finančním škodám:

  1. Okamžitě zrušte svou kreditní nebo debetní kartu a kontaktujte svou banku, aby zablokovala budoucí transakce s touto kartou.
  2. Pokud je to možné, zrušte všechny čekající platby, které ještě neodešly z vašeho účtu.
  3. Okamžitě změňte svá uživatelská jména a hesla, aby nemohlo dojít k dalšímu zneužití vašich identifikačních údajů.
  4. Proveďte antivirovou kontrolu počítače, abyste zjistili, zda se do vašeho systému nedostal nějaký trvalý škodlivý software. Doporučujeme používat specializovaný bezpečnostní software, který vám může nabídnout plnou ochranu, pravidelné aktualizace a průběžnou pomoc a podporu.

 

Black Friday, Black Week, Black Month (….) je sice obdobím, kdy můžete ušetřit spoustu peněz za zlevněné zboží, ale stát se obětí kyberzločinců může být velmi nákladné. Spotřebitelé musí zůstat ostražití a při utrácení peněz se řídit zdravým úsudkem. Na každou speciální nabídku pravděpodobně čeká ještě více podvodníků, kteří vás chtějí okrást o vaše těžce vydělané peníze. Chcete-li si připomenout základy správné kyberhygieny, doporučujeme náš starší článek https://kybez.cz/nejvetsi-hrozby-a-zranitelnosti-kyberneticke-bezpecnosti-2-kyberhygiena/.